Taggar

,

Jag slog mitt huvud i dag. Hårt i en krok. Tur att jag hade på mig en mössa. Det gjorde att jag slapp blåmärke och bula. Det blev bara lite skallebank av det hela. Och nu när jag fått äta känns den också bättre. Och det är fredag i dag. Men jag glömmer hela tiden bort att det är fredag. Jag har mitt-i-veckan-känsla.

På skolan diskuterade vi i dag socialmedicin och jämlik vård. Det blev många intressanta diskussioner. Inte så mycket svar, men väldigt många frågor. Det mest intressanta är ju dock att ställa frågor tycker jag. Att ta upp saker för begrundan. Det är svårt att finna svar när man inte ens har ställt frågan. Nu är jag inte en sån som ställer frågor på föreläsningar. Jag har liksom aldrig fått in vanan. Så jag är väldigt glad att jag har en mängd med klasskompisar som är duktiga på det!
(Hur samarbetar primärvården och socialtjänsten? Hur hjälper vi bäst en person som hamnat fel i samhället? Hjälp till själv hjälp, med eller utan villkor, piska eller morot? Hur ansvarig kan en person räknas vara för sin situation?)

//

I hit my head today. I hit it hard, on a hook. Luckily I was wearing a beanie. This meant that I didn’t get a bruise and a bump. I just got a bit of a headache. And, now that I got some food in me I  feel better. And, it’s Friday today. But I forget it all the time. I have a midweek-feeling.

At school today we discussed Social Medicine and equal care. There were many interesting discussions. Not too many answers, but a great many questions. The most interesting thing is, however, to ask questions. Taking things up for premeditation. It’s difficult to find answers when you haven’t even asked the question. I’m not one of those who ask questions at lectures. I’ve sort of never got into the habit. So I’m very happy that I have a lot of classmates who are good at it!
(How can we collaborate primary care and social services? How do we best help a person who’s struggling with society today? Help to self-help, with or without conditions, whip or incentive? How accountable can a person be held, for their own situation?)