Taggar

, , , ,

I dagarna blev jag påmind om att jag besökt Island. Det är många år sedan nu. Jag var 15 år gammal. Jag klädde mig i svarta jazzbyxor och linnen som var så korta att jag alltid visade lite av magen. Jag hade nyss blivit bekväm med att bära en urringning djupare än den på en klassisk t-shirt. Och jag tyckte nog att jag var ganska stor.

Det var midsommar och Ungdomsfestival i Reykjavik. På radion spelades Bon Jovis It’s my life. Vi roade oss med varma bad, utflykter och diskon. Vi red islandshäst i piskande småregn, fotade oss framför Gullfoss och försökte reda ut blonderat hår som färgats grönt efter en dag i Blå Lagunen. Vi var med om vår första jordbävning och jag sov mig igenom hela händelsen. Vi shoppade mössor och vantar av fårull inne i stan, klädde oss i folkdräkter och sov under bänkarna i en skolsal.

Jag hade en ny kamera. En APS-kamera. Som kunde ta bilder i olika format. Den var avancerad och spännande tyckte jag. Vad kul det var att fota! (Nu läste jag precis på Wikipedia att de kamerorna inte tillverkas längre.)

På något sätt känns det som ett helt annat liv.