Etiketter

, ,

I natt drömde jag så konstigt. Konstigare än vanligt tror jag. I alla fall minns jag drömmen tydligare, skarpare och med mer detaljer än vanligt.

Drömmen började, som drömmar ofta gör för mig, som en uppspelning av en film. Jag fick en inblick i en tjejs liv när hon valde att inte satsa på sitt livs stora kärlek, utan gå för den nära vännen istället. Kärleken var för upptagen med sin övertygelse om att utomjordingar höll på att ta över världen. Valet gjordes och sen hoppade filmen fram 5 år. Nu befinner vi oss i ett tåg, ett speciellt lyxigt utrustat tåg och det är ett frieri som utspelar sig mellan vår huvudperson och den man hon valt. Av någon anledning har de båda bytt stil till goth.

Tåget ger sig iväg (om frieriet accepterades vet jag inte) och helt plötsligt är jag en del av drömmen. Jag har nog tagit tjejens plats och hennes kille/fästman är borta, eller i alla fall ingen viktig del i berättelsen längre. Tåget åker in under en gul presenning för att gömmas. Men ve, det fungerar inte! Presenningen lyfts undan och tåget plockas med hjälp av en stor kran upp i ett enormt pendeltåg, tillsammans med hundratals andra tåg som också försökt gömmas under gula presenningar.

Vi körs i väg i tåget i pendeltåget och jag ser genom fönstren en hel värld som liksom är placerad över vår egen. En värld befolkad av utomjordingar som ser ut precis som oss, förutom att de är så mycket större! Vi når bara upp kring ankeln på dem. Denna nya värld som öppnar sig för mina ögon får mig att tänka två tankar: Han hade rätt! och Hur har jag kunnat missat det här?

Under färden hamnar jag tillslut på något som jag närmast tolkar som en flygande matta. Den för oss genom jättarnas gator, över promenerande jättars huvuden, och jag har så mycket att titta på att jag flera gånger håller på att falla av. Jag ser en normalstor människa som kramar om kring en jättes ankel, som om jätten vore dess husse. Jag ser en jätte med runda fönster i nacken (3 stycken), där han har ett akvarium (här håller jag verkligen på att ramla av när jag försöker se hur det kan fungera). Jag ser, i det här sammanhanget, små dörrar som leder in till hotell och restauranger anpassade till vår storlek.

Tillslut flyger vi in genom ett fönster och sätts ner inne i ett väldigt beige rum, där tre äldre damer sitter. En av dem är hyresvärd och visar oss (för nu inser jag att två av mina vänner är med) in genom en liten bakgång till små rum anpassade för oss. Precis när vi ska öppna dörren (som har ett handtag i guld, format som ett hundben i tecknade filmer) ringer min väckarklocka.

Är det någon som vågar sig på en tolkning?