Taggar

, , , ,

En av svårigheterna med att bo i två ändar av ett avlångt land, det är klimatet. Här har jag gått i någon vecka och förberett mig på höst. Morgnarna har varit kyliga, träden har gulnat. Himlen har varit så där höstigt blå. Sommaren. Är. Slut. Det är bara att inse fakta. Och det känns inte helt fel. Hösten är vacker i skogen och på fjället.

Så, när sommaren är slut far jag ner till södern igen. Som vanligt är väskan väldigt full. Och så ska jag få ner lite extra bröd och bulla som min mor bakat åt mig (Tack!). Vad kan jag avvara. Ja, när nu sommaren ändå är slut så kan jag ju lämna sommarkläderna i byn. Vem behöver shorts på hösten liksom?

Ja, så anländer jag i södern då. Lite, lite svala morgnar. Inga gula träd. Stekande sol på dagarna. Jag smälter bort innanför mina svarta jeans och väskan fylls av tröjor och jackor jag inte kan ha på mig i värmen. Hösten är inte här än. Dags att ställa om. Inse fakta. Igen. Jag får väl göra om den där höstomställningen om en månad eller så. Nu ska jag se om jag gömt några sommarkläder i garderoben här nere.