Taggar

, , , ,

Jag läser en bok jag lånat av min lillasyster. Eftersom hon är den hon är så är boken på engelska. Och eftersom jag är den jag är så väljer jag att läsa den på engelska och tycker att det känns lite bättre att den är på originalspråk.

Det är en bok om filosofi. På engelska. Det är väldigt mycket konstiga ord  som jag inte riktigt förstår och många olika slutsatser och argument som lyfts fram, som jag inte heller riktigt förstår. Men jag behöver inte förstå allt. Det är spännande att läsa om hur folk har tänkt och tänker, och hur det påverkar hur vi tänker i dag. Hur jag tänker. Boken heter History of Western Philosophy och är skriver av Bertrand Russel på 40-talet. I morse läste jag om detta:

Animals have lost their importance in our imaginative pictures of the world, in which man stand comparatively alone as master of a mainly lifeless and largely subservient material environment.

Jag håller med tror jag. Så långt jag förstår vad Russel pratar om. Det låter sorgligt. Det låter som att vi förlorat något och ersatt det med något som i slutändan känns ganska tomt. Själlöst. Samtidigt fröjdas jag över själva språket. Så vill jag också lära mig att använda det. Engelska kan vara så härligt. Och det kan svenskan med.